נעלי יום יום מינימליות Leming (Stem) Footwear

לפני כשנה, כשעשיתי את צעדי הראשונים במעבר מנעליים רגילות לנעליים מינימליות, התחלתי להפנים ששינוי עושים מקיף או שלא עושים.

אם משנים את ה"יחס" לכפות הרגליים, אני לא יכול לעשות זאת רק בנעלי ריצה ואני חייב להשליך זאת גם. על נעלי העבודה / היום יום שבהם אני מבלה את רוב שעותי.

חיפשתי נעל מינימלית לקז'ואל, ואפילו מראה עסקי (קצת יותר מאתגר). הדרישות : זירו דרופ, תא אצבעות גדול, סוליה גמישה, ומראה "אנושי".. אתגר לא פשוט לסוף 2011, עד כמה שיש מוזר היום (כשיש 3-5 אפשרויות אחרות)…

ואז כאילו משמיים התוודעתי אל החברה החדשה שבספטמבר 2011 החלה למכור את הנעליים ושמה Stem Footwear

כמעט כל הנתונים היום לטובתי, למעט שניים. אני מבלה הרבה שעות על הרגליים והרבה שעות בדרכים, חלקם פגישות עסקיות, חלקם ביקורים טכניים. רציתי נעל בעלת מראה קצת יותר קלאסי שילך טוב גם עם מכנס מחויט, אבל גם עם מכנס כותנה רגיל/ג'ינס.

ה Stem המהפכניים לזמנם, נראו קצת יותר כנעל קז'ואל, לאחרי העבודה ולא כנעל "ייצוגית" משהו. ובהעדר אלטרנטיבות החלטתי להזמין ולנסות. המחיר באתר 89$ לזוג + 26$ בערך משלוח לארץ, כאשר אפשר פה ושם להשיג קופון הנחה של 10-15%.

בחרתי בדגם החום לגברים. החברה בעקרון מוציאה שני ליינים לגברים ולנשים, שההבדל העיקרי בין הדגמים השונים הוא הצבעים. במהלך השנה האחרונה, גם יצא דגם שחור לגמרי בשם All Black שכולל סוליה שחורה.

קצת רקע על החברה: הוקמה ע"י בחור בשם Andrew Rademacher, בחור צעיר שנכנס חזק לעניין של הליכה וריצה מינימלית וזיהה את החסר שיש בשוק הזה. הוא הלך ועבד שנתיים בחנויות נעליים כדי ללמוד את התחום מקרוב, גייס קצת כסף (או הביא מהבית), והרים את העסק הזה מאפס, כאשר הוא מייצר בסין, ומוכר ישירות באתר ובחנויות בארה"ב (כרגע לא מייצא לארצות אחרות ייצוא מסודר).

באיזור מרץ/אפריל 2012, בעקבות בעיות של זכויות על השם Stem, במהלך מעט תמוהה הוא שינה את שם החברה ל Leming Footwear, מהלך שלדעתי לא שינה כלל את מהות המוצר, אבל כן עשה נזק שיווקי, שכן בבראנז'ה המינימליסטית כבר קראו להם "Stem's" והשם החדש, לא בדיוק מצלצל אותו דבר.

אין ספק שכרגע זאת חברת נישה שבאה לספק פתרונות לשוק נישתי קטן יחסית. לא שלא קיימות נעליים בעלי מאפיינים דומים, בלי שכלל התכוונו לכך שהן יהיו מינימליות, אבל אלה בין הראשונים לעשות זאת במחשבה תחילה ודגש על הדברים שחשובים למינימליסטים.

אתחיל מהשורה התחתונה וכמעט הסיכום של הפוסט הזה. לאחר 9 חודשי שימוש אינטנסיביים בנעליים האלה אני יכול, בכנות, להגיד שזה הזוג נעליים הכי שימושי שהיה לי אי פעם, ואחד מהזוגות שאני הכי נהנה מהם. נהנה כל כך, שלפעמים אני שוכח שהם על הרגליים. אני אפרט.

מי שיכנס קצת לאתר של החברה ויסתכל בתמונות ומידע שם יראה כמה הנעל גמישה ונוחה. שימו לב לגבי המידה: האתר ממליץ לקחת חצי מידה עד מידה מעל המידה האמריקאית שלכם. לכו עם ההמלצה ואל תחששו, עדיף נעל קצת גדולה מאשר קטנה מדי.

יש לי מבחן לנעליים, לא רשמי, שאני קורא לו "מבחן הסובלנות לא-סימטריה של כפות הרגליים". עד כמה נעליים הן סלחניות כלפי העובדה שהכפות רגליים שלנו לא סימטריות, ולא כל הרגליים אותו הדבר.

אז הנעליים האלה מקבלות ציון 10 במבחן הזה (וזה בניגוד למשל ל MT00 של ניו-באלאנס, שנכשלים בו כשלון חרוץ, אבל על זה בקרוב..) . תחושת ה"בבית", היא מיידית. ויותר מזה, עד העידן המינימלי לא הלכתי עם נעליים בלי גרביים. הנעליים האלה, הן ללא ספק הנעליים הכי נוחות להליכה בלי גרביים שהיו לי מאז שהתחלתי עם ההנעלה המינימלית ובכלל.. הנעל למעשה מרגישה כמו גרב נעימה, והמשך טבעי של הכף רגל..

הגמישות של סוליית הגומי מוזרק אוויר, שאמנם היא לא מהדקות (6 מ"מ), מעבירה בצורה נהדרת את תחושת הקרקע, ויחד עם זאת נותנת המון הגנה. תא האצבעות הענק (קצת מוזר ויזואלית בהתחלה), הוא נוח וכף הרגל פרוסה בצורה נהדרת.

פגם אחד אסטתי שאני מצאתי הוא בליטה, שלטעמי קצת בולטת לעין, של חיזוק סגירת הנעל מתחת למעטפת העליונה שנעשה בצורה לא סימטרית בנעליים ויוצר מראה של בליטה קטנה בכל אחת מהנעליים במקום אחר (ראו תמונה מתחת).

בנוסף, לאחר כל כך הרבה חודשי שימוש אינטנסיבי, קצת הסוליה מתחיל קצת להתפרק (ממש קצת), אבל נראה לי שזה ניתן לתיקון בקלות עם מעט דבק.

מאז הפעם הראשונה שנעלתי אותם, הנעל הזאת נהייתה ה To Go Shoe, שלי. כל הזדמנות שאני לא צריך נעל יותר אלגנטית ממנה, אני איתם ובלי גרביים. ההרגשה בהתחלה הייתה מוזרה, כמו ללכת יחף אבל עם נעליים. מעביר את תחושת הקרקע בצורה יותר מעודנת מה Vibram Five Fingers, ויחד עם זאת משמר לגמרי את התחושה ה"עירומה" של כף הרגל.

הנעל כל כך ממכרת, וכל כך מרגישה טבעי על הכף רגל, עד שמצאתי את עצמי, לא פעם, נשאר איתה בבית, או שוכח להוריד אותן, כיוון שגם בלי גרביים ועם המינימליות הכל כך מעודנת ונעימה שלהן פשוט לא מרגישים צורך לחלוץ אותן..

עוד דבר שהפתיע אותי מאד לטובה וחששתי ממנו, הוא החורף והרטיבות.. נעליים מינימליות שהן נמוכות יותר בדרך כלל,יש פחד שתהיה להן נטיה להרטב. ה Stem שלי, לא רק שרדו את החורף בכבוד, הסוליה שלהם מבודדת מצוין את הקור מהקרקע וממשיכה להעביר את תחושת השטח, ומעולם לא נרטבה לי הנעל, או הרגשתי חשוף או קור בכפות הרגליים (בלי גרביים !). ובקיץ היא מרגישה מאווררת וקלילה, נעל שמאד מתאימה גם למכנס קצר.

הוספתי כאן תמונה של הנעל עם מכנסי חאקי. על טעם ועל ריח אין מה להתווכח, אבל מצאתי שהמראה שלה עם נעלי חאקי הוא סביר לחלוטין, ובנוסף הסוליה הבהירה, שקצת חששתי מההתאמה שלה, משתלבת באופן סביר לחלוטין. נעל קז'ואל, אבל לפגישות בארץ היא עוברת בסדר. בגדול אני אוהב מאד את המראה של הנעל, וגם את הפיצ'רים הקטנים (כמו הדפס השורש / עץ ), ולא פעם נשאלתי על הנעליים.

לא ניסיתי לרוץ איתן. זאת בהגדרה ל-א נעל ריצה, על אף שאני יודע שיש כאלה שכן רצים איתה, יותר כביש. לא הייתי מנסה לאתגר אותה בשטח, אני לא חושב שהיא מיועדת לזה.

מה בכל זאת הפריע/מפריע לי ?

לא הרבה, אם להודות על האמת.. אנדרו הצליח בכשרון רב לא רק למלא ווקאום שהיה בתחום, אלא גם לייצר מוצר מוצלח.

החיזוק הבולט שהוזכר למעלה, הוא פגם אסתטי שלמדתי לחיות איתו והבנתי שיהיה שיפור בדגמים הבאים (אני מבין הקונים הראשונים של הנעליים מדגמי הייצור הסופי). בנוסף לאחר 9 חודשי שימוש אינטנסיבי מאד, ללא גרביים, הנעל מריחה.. עוד לא ניסיתי לעשות כביסה (נעשה בקרוב), אני משתמש בספריי, אבל אני לא בטוח שיש הרבה שאפשר לעשות חוץ מזה, או שזה שונה מאד מנעליים אחרות שהולכים איתם תקופה כל כך ארוכה ללא גרביים.

העקב של הנעל הוא קצת מעוגל, לא שטוח, מה שעלול ליצור תחושת " נעל עקב" קלה אצל חלק מהאנשים.. תמצאו על זה ביקורות באינטרנט. אני לא הרגשתי את זה באופן משמעותי, והסתדרתי עם מבנה הסוליה בצורה מצוינת.

מחיר, זמינות וכדאיות: המחיר באתר הוא 89$ לפני משלוח. הצלחתי (וממליץ לכם לחפש) למצוא איזה קופון הנחה, ולהגיע לסה"כ 100$ כולל משלוח. לא זול, ומצד שני לנעל שהשימוש בה כל כך רב ומגוון יכול להיות שזה סביר, אף על פי שתלוי עוד כמה זמן היא תחזיק. בדקתי את אופציית היבוא לארץ ויצא שבארץ מחיר לצרכן יהיה 500-600 ש"ח לזוג, ולכן פשוט שווה להזמין מהאתר, ולא להתעסק עם ייבוא.

התחום של נעלי קז'ואל מינימליסטיות ששואב את ההשראה מהריצה המינימליסטית הולך וצובר תאוצה, ואנחנו נראה עוד דגמים כמו אלה,וכמו ה Merrell Tough Glove (שאותם יש לי גם), Merrell life reach, Merell life edge ועד New balance MT10LR. הם עדיין שואבים השראה רבה מנעלי הריצה והמראה הספורטיבי, אבל אני חושב שנראה חדירה הולכת וגדלה לתחום נעלי היומיום.

אבל עושה רושם ש Leming Footwear (או Stems כמו שאני רגיל) הם בהחלט בין החלוצים שהוציאו מוצר מצוין, במחיר סביר בהחלט. בקנה יש כמה דגמים מעניינים ל 2013, ואני מקווה שהם יצליחו, העסק יגדל, שכן המוצר בעיני מצוין, הכוונה, הביצוע והאיכות ואני ממליץ עליו בחום.

עדכון ( 9 ביוני) הנעליים לאחר כביסה ידנית, כמעט כמו חדש (הריח הרבה יותר טוב 🙂 )

השארת תגובה