טריגר פוינטס – מבט חדש על הכאב

pain

נכון, אני יודע שכבר נכתב לפחות פוסט אחד על טריגר פוינטס (או יותר נכון על ה Starter Kit של TPTherapy), אבל רציתי לתת לכם עוד נקודת מבט אישית על המקום שהעניין הזה תפס בחיי כאדם פעיל, ביום יום ובתפיסה שלי את המושג "כאב". בנוסף, לאחר שהשלמתי את כל הקיט של TP Therapy, אני יכול לנסות לתת לכם את חוות דעתי מה אני חושב שצריך בשביל להתמודד עם מגוון של טריגר פוינטס בצורה אפקטיבית.

אז אם אתם אוהבים כאב, סובלים מכאב, או חוששים מכאב, אני מקווה שכל אחד מכם ימצא בקריאה הזאת נקודת אור ונקודת שינוי שעשוי להיות פתח להסתכלות אחרת על הגוף שלכם ומכלול הכאבים שבו.

בואו נחזור לרקע קצר על מה זה בכלל טריגר פוינטס (Trigger Points). נעזרתי בתרגום כללי של המושג שמצאתי ברשת:

המילה Trigger, באנגלית, פירושה – הדק. משהו מעורר או מפעיל משהו אחר. נקודת טריגר הינה נקודה המעוררת כאב, או כמו שהוזכבר בעבר מקרינה כאב.

נקודת טריגר מוגדרת כנקודה מקומית, מכווצת ורגישה מאוד. לרוב זו נקודה בתוך קבוצת סיבי שריר הנמצאים בשריר, ו/או בפסיה, ולרוב היא ניתנת למישוש. הנקודה לעיתים תורגש כמעין בליטה / גולה קטנה שגודלה בין גודל ראש סיכה לגודל של תירס. אל תתפתו לחשוב שתמיד תרגישו "נקודה", לעיתים זה יהיה איזור כואב, שהוא האיזור שבתוך הרקמה מצויה הנקודה, אבל לא תרגישו אותה באופן ישיר. את הכאב שלה, תרגישו גם תרגישו..

חושפת שיטת "Trigger Point Therapy" (אני לא אוהב את המילה ממציאה, כי הן היו שם לפני שהגדירו אותן) היא דר' ז'אנט טרוול. שבערך מסוף שנות ה 30 במשך כמעט כל חייה, עד מותה בשנת 1997, עסקה במחקר בנושא נקודות טריגר וכאבים מוקרנים, בהמשך חבר אליה ד"ר דויד ג' סימונס וספרם הראשון והמקיף בנושא יצא בשנת 1983 ומהדורה שניה בשנת 99. דר' סימונס הוא זה שפיתח את תורתה ובהנחייתה של ד"ר טרוול הוציא את המדריך לנקודות מעוררות כאב.

ד"ר טרוול, גילתה שלהרבה מטופלים שמגיעים אליה ומתלוננים על כאבים באיברים / מקומות שונים בגוף, יש תופעות ותבניות חוזרות של כאבים, נקודות רגישות שמשפיעות על התנועתיות והקרנת הכאב למטופל. היא התחילה למפות את הכאבים והנקודות שמשפיעות עליהן, עד ליצירת המאגר הענק שנמצא בספריה.

Trigger Point Therapy Workbook

הגרסא היותר נגישה לקהל הרחב של הספר במהדורתה השניה זמינה באמאזון ובארץ כנראה במספר מקומות מוגבל, ובקרוב תצא גרסא שלישית. בארץ ניתן למצוא תרגום שנחשב מצוין שנקרא "די לכאב"

שלא יהיו לכם טעויות, לא מדובר כאן על טיפול "אלטרנטיבי", או משהו ששאוב מהעולם הרוחני או תרבות "השוליים" הטיפולית. מדובר באבחנה מדעית למדי. "טריגר פוינטס תראפי" נמצאה כגישה מדעית יעילה מאוד לסיוע בטיפול בפתולוגיות ובכאבים הקשורים במערכות השרירים, הגידים, הרצועות, רקמות החיבור והעצבים. מומחים לכאב (בניגוד למומחים לאורטופדיה) מדברים על כך שעד 75% מהכאבים הכרוניים מקורם בנקודות כאלה, שפשוט לא מטופלות.

נקודות הטריגר מחולקות לשני סוגים עיקריים:

1. נקודה אקטיבית – נקודה שאתם מודעים לקיומה. היא גורמת לנוקשות בשריר, חולשה, הגבלה בטווח תנועה, כאב וכאב מוקרן בתנוחה ו/או בתנועה. היא יכולה להקרין כאב לאיזור אחר.

2. נקודה פסיבית/לטנטית – נקודה שאינכם מודעים לקיומה. רק בעת הלחיצה על הנקודה עצמה יתעורר כאב. אבל בהחלט יכול להיות שהאפקט של נקודה לטנטית הוא או כאב או עומס במקור אחר. חלים עליה אותם סימפטומים כמו נקודה אקטיבית חוץ מכך שאינה כואבת במנוחה. גם היא יכולה להקרין כאב לאיזור אחר.

ממליץ לכם לקרוא את הפוסט הקודם בעניין, יש בו הסבר מעט יותר מקיף.

אבל אני רוצה לשים דגש על משהו מאד אישי ומהותי שקרה לי מאז שנחשפתי לעולם המופלא של טריגר פוינטס, דרך הטיפול בפציעה, טיפול עצמי, ועד גילוי של האפקט שלהן על הקשרים גם מחוץ לעולם הריצה כמובן.

אני רוצה לפתוח בדיסקליימר/הבהרה קטנה. כמו שקראתם ותקראו בעקבות מה שאני חוויתי, אני מאמין גדול בטיפול בטריגר פוינטס כחלק מתפיסת חיים שעברתי. המטפלים שקוראים וכאלה שמבינים בטיפול כזה או אחר, ובעיקר כאלה שרכשו השכלה בתחום טיפולי כזה או אחר מייד יקפצו, שאני מציג את זה כפתרון "לכל הבעיות". אז לא, טריגר פוינטס לא יפתרו לכם את כל הכאבים וכל הבעיות. גם חשוב לציין שכמובן לא כל "כאב" בגוף הוא טריגר פוינט. לפעמים יש דלקת, לפעמים יש קרע, ובהחלט חשוב להיות מודע, עירני ולאבחן נכון. כאב הוא סימן לאיזשהו חוסר איזון בגוף שיש צורך להגיע אליו, ולתקן את החוסר איזון. רוב המטפלים גם יגידו ובמידה רבה של צדק, שגם טריגר פוינטס חוזרים ונשנים מצביעים על איזשהו חוסר איזון "קבוע" שצריך לרדת לשורשו.

הפוסט הזה גם לא אומר שאתם חייבים להאמין. אני לא מנסה "לשכנע" או להביא הוכחות מדעיות לכל דבר שאני כותב כאן. זה גם לא אומר שכל מה שעבד בשבילי, יעבוד בשבילכם, בדיוק באותו צורה, או שטריגר פוינטס היא הפתרון לבעיית התחלואה וכל הכאבים בעולם כולו. אני כותב לכם את חוויתי האישית, ואתם כקהל קוראים ביקורתי ונבון, שכבר קרא כמה פוסטים דעתניים בבלוג הזה, יקרא את הפוסט הזה באותה עין ביקורתית ויחליט לעצמו מה הוא לוקח ומה הוא לא. מבחינתי, העיקר שזה ידליק לכם עוד נורה ויעורר את המחשבה שלכם עוד קצת.

אחרי שניקינו את העניין הזה מהשולחן, אני רוצה להסביר לכם מה הדבר הכי גדול שקרא לי בתהליך של יחסי הגומלין שלי עם הטריגר פוינטס בגוף שלי.

פסיכולוגיה של כאב היא תחום ענק בפני עצמו, ואת המשמעות של חויית אפשר לפרוט לכל-כך הרבה גורמים פיזיים ונפשיים שקצרה היריעה בפוסט כזה מלנסות להתמודד איתם. אני כן יכול לספר לכם שלפני הפציעה שלי, כאב היה אצלי מסווג כמשהו שלילי, משהו מאיים, ומשהו שמפחיד להתמודד איתו. כאב הוא האויב. כאבים בגוף הם משהו שבדר"כ בא בהפתעה מסוימת, תופס אותך לא מוכן, ואתה לא יודע איך לגשת אליו בדיוק. אני לא מדבר על טראומות, על חתך, על תאונה. אני מדבר על כאבים שאנחנו "חיים איתם", עושים איתם ספורט, חווים אותם אחרי פעילות גופנית, חווים אותם בפציעות שונות, כאלה שמתגנבות, כאלה שמופיעות פתאום, וכאלה שאולי אפילו מלוות אותנו שנים.

http://www.youtube.com/watch?v=4b8oB757DKc

להתעורר כל יום עם אותו כאב חוזר, זה דבר מאד מטריד, בעיקר כשאתה לא יודע איך לטפל בו, ויותר מזה, לא יודע את המקור שלו. הכאב הכרוני בעקב, הכריח אותי להתחיל להבין יותר טוב מה קורה אצלי בגוף וככה נחשפתי לעניין. עד אותו יותר הדבר היחידי שהכרתי היה "כאב" כמושג כללי לתחושה לא נעימה, וכאב בשרירים היה "התכווצת שרירים", על אף שלא היה לי מושג מה באמת זה אומר, והאם הכאב הוא התכווצות שרירים.

שחרור טריגר פוינטס, נעשה על ידי עיסוי שלהם. זה הוא לא פוסט טיפולי על איך לשחרר, אבל רק אקצר ואומר ששחרור של טריגר פוינטס נעשה על ידי עיסוי שלהם, ופתיחתן לזרימת דם וחמצן שבסופו של דבר משחררות את אותו "קשר" בסיבי השריר, ומביאות להקלה, גם של הנקודה, וגם של הכאב למקומות שאליה היא מקרינה. יחד עם זאת, לחיצה על טריגר פוינטס מייצרת כאב.. חווית כאב / תחושת כאב, תקראו לזה איך שתרצו זה כואב. אבל השאלה איך אנחנו תופסים את הכאב, היא גם שאלה פסיכולוגית ועל העניין הזה אני אנסה להסביר לכם את השינוי התודעתי שעברתי.

בתחילת דרכי הטיפולית בפציעה הלכתי לעיסוי טריגר פוינטס מספר פעמים. תחת ידיו המיומנות של שימי השארתי כמה וכמה צעקות ולפיטת מזרון מרוב כאב בקליניקה, אבל מכיוון שהייתי עמוק בתוך הפציעה, עוד לא הצלחתי להבין את המשמעות הכוללת של הטיפול הזה וכמה מצבי היה גרוע מבחינת שיחרור טריגר פוינטס בגוף. עדיין לא עברתי את השינוי התודעתי, ועדיין תפסתי את הטיפול כ "עיסוי" ועוד לא שיניתי את תפיסתי למושג "כאב".

לאחר כמו חודשים, כשכבר הייתי עמוק בתהליך ההחלמה, הצלחתי לחזור לעניין באופן עצמאי. זה קרה כשחפרתי והמשכתי לנסות למצוא קצוות חוט לטיפול בכאב הכרוני בעקב שממנו סבלתי וראיתי את הסרטון הנ"ל וגיליתי טריגר פוינט בפוסטרייר טיביאליס שלי.

מדובר בנקודה (2:03-2:40 בסרטון) שמקרינה כאב ישירות על העקב (ממנו סבלתי). מבועת מרמת הכאב של לחיצה על אותן נקודות לטנטיות לאורך עצם הטיביה שלי, הרגשתי שאני חייב ללכת לשימי, כי הרגישות בהן הייתה אדירה. הכאב היה (לפחות לפי תפיסתי באותו זמן) כמעט בלתי נסבל, ולא היה נראה לי שאני מסוגל לשחרר אותה בעצמי. הרגשתי כל כך אבוד אל מול הדבר הזה שנקרא כאב.

הלכתי לשימי, שעשה עיסוי באיזור הזה ברגל. כאב, מאד כאב, לפי תפיסת הכאב הישנה. במהלך העיסוי, הוא לחץ לי הסולאוס של הרגל השניה (באותם ימים עוד לא עסקתי בשחרור עצמי מלא), ופתאום כאב מפתיע של נקודה לטנטית בסולאוס של רגל ימין פילח לי את הרגל לשניים.

הפגישה נגמרה, אבל הכאב ברגל ימין רק נדלק… אני מודה ומתוודה, שימי לא יודע, אבל כעסתי עליו. לא באשמתו לחלוטין. כעסתי עליו ש"הוא שולח אותי הביתה" עם טריגר פוינט דלוק (TrP1 בתמונה מתחת), ועוד אומר לי "יופי" הגילוי (על אף שהפגישה כמעט כולה התרכזה בטיפול ברגל שמאל השוררת שבגללה באתי). כעסתי, כי באתי להפטר מכאב שהלחיץ אותי עד אימה, ויצאתי עם "כאב חדש" באותה עוצמה ! , ולתפיסתי אז, בעצם כמעט לא עשיתי טיפול.

soleus-muscle-trigger-point-san-jose-roman-paradigm

אבל קרה לי עוד משהו מהכעס והתסכול שאיתו יצאתי הביתה. חזרתי עם הכאב וכיוון שידעתי שאני לא יכול ללכת לטיפול כל יום, וכיוון שכאבים בגוף שנובעים כנראה מטריגר פוינטס היו ויהיו לי, כדאי מאד שאני אלמד להתמודד איתם לבד. הפנמה עמוקה, שכרוכה בעובדה שאני עומד להתמודד לבד מול הכאב המבהית הזה שנקרא טריגר פוינטס. אני יודע שתהליך השחרור של טריגר פוינטס כרוך בתחושה של "כאב" וכחלק מתהליך השחרור העצמי אני צריך במובנים מסוימים "להכאיב" לעצמי על מנת להשיג הקלה.

עכשיו שלא תבינו לא נכון, אין כאן קריאה להכאיב לעצמכם, או לעשות לעצמכם נזק. לחיצה לא מבוקרת במקום כואב, כשאתם לא יודעים על מה אתם לוחצים, ולא מבינים עשויה להיות מסוכנת ולגרום נזק. אני מתכוון למשהו נפשי עמוק, שבהנחה שאתם מבינים מהו טריגר פוינט ואתם הולכים לשחרר אחד כזה, אתם יודעים שאתם הולכים לחוות רמה כזו או אחרת של תחושת כאב, אבל יכולת ההכלה שלכם לדבר הזה שנקרא "כאב" ממקום אחר לחלוטין.

חזרתי הביתה עם שריר סולאוס ברגל ימין שבו טריגר פוינט דלוק ואימתני. שחררתי אותו ביומיים הבאים באמצעות מערוך, כן הכלי אולי הכי אגרסיבי שיש, אגרסיבי מדי, אבל אז עוד לא היה לי גליל ולא ערכה של TP Therapy. וזה כאב, מאד כאב. אבל אחרי יומיים, כבר לא כאב ואני יצאתי מהאירוע הקטן והמכונן הזה קצת אחר. קצת פחות מפחד מהמונח "כאב" וקצת פחות מקבל כמובן מאליו "כאבים" שונים שיש לי בגוף, ובתוך תהליך שבו היחס של לכאב ולכאבים בגוף השתנה.

בשבועות וחודשים שבאו אחרי, התהליך הזה הלך והשתכלל. ככל שההבנה שלי, שלכאבים שונים יש מקורות שונים, וגם שיש בידי כלי ויכולת לטפל בעצמי בחלק ניכר מהכאבים שאני חווה. ככה נהייתי לא רק פחות מאוים מתחושת כאב בגוף, אלא גם פחות "כאוב" כאשר כבר טיפלתי בנקודה כזו. הכאב כבר לא נהייה דבר מאיים, ולא נהיה משהו חיצוני שאין שליטה עליו. אלא משהו שאני לא עוצם עיני כלפי, או חושש ממנו, אלא אפילו במובן מסוים מסקרן, משהו שגורם לי מייד לנסות להבין את מקורו ולטפל בו.

מדובר בשינוי תפיסתי מהותי, שהשפיע ומשפיע באופן מקיף על חיי. כל מי שמזיז את גופו, ובטח ובטח מי שמנהל אורך חיים פעיל, פעילות גופנית ובעיקר כאלה שעושים זאת במסגרת של "אימונים" כלומר הפעילות היא לפרק זמן קצוב ובשאר הזמן הם פחות פעילים, כנראה סובל מטריגר פוינטס כאלה ואחרים. באלה, כדאי לנסות ולטפל על בסיס קבוע, ולשחרר אותם לפני שיביאו לעומס יותר גבוה על איזורים מסוימים ויגרמו לפציעות חמורות של ממש, כאלה שכואבים ועיסוי שלהם לא מרפה אותן.

אחרי שלב הטיפול בסולאוס, הזמנתי את ערכת ה Starter Kit (מה שקדם לערכה הזאת היה גליל פליאטיס קלאסי שלא ממש עזר לי ולא היה קשיח דיו), בעיקר מהסיבה שהאיזורים שבהם התרכזתי היו קשורים לריצה, לפציעה. האיזורים הם הטריגר פוינטס שמקרינים כאב על העקב: בסולאוס, בתאומים ובטיבילאיס פוסטרייר. על חוויות השימוש בערכה הזאת, אתם יכולים לקרוא בקישור מעל. בהמשך ציידתי את עצמי גם בגליל The Grid וגם Qaud Roller הגדול והאכזרי. אני אתייחס לשניהם ככלי טיפול.

The Grid

ה Grid שימש אותי ככלי לטיפול באיזור הארבע ראשי, הישבן, האגן באופן כללי. המרקמים השונים על הגליל נותנים נקודות לחץ שונות בזוויות שונות ומאפשרים עבודה מצוינת על שרירים שונים בחווית עוצמת לחץ שונה. לא פעם מצאתי את עצמה משנה את ה Pattern שנוגע בגוף תוך כדי הגילגול וחש רמת כאב שונה לחלוטין. הוא אפקטיבי בסדרי גודל יותר מגליל פילאטיס ואני ממליץ עליו בחום.

Quad

ה Quad Roller הגדול, שימש אותי לתאומים / סולאוס ולמקומות שבהם ה Grid הרגיש לא מספיק קשיח. הוא קשיח הרבה יותר מה Grid, אבל עדיין יש בו רכות מספיקה. יחד עם זאת מדובר בכלי ל"מתקדמים" לכל דבר ועניין. רצוי לדעת על מה לוחצים כשמשתמשים בו, כי הוא בהחלט אגרסיבי. איפשהו בין מערוך ל- Grid. אני חושב שהוא יקר מאד, ולא מצדיק את המחיר. אני אתייחס לקראת הסוף למה שאני חושב שהוא השילוב האידיאלי של כלי טיפול "ביתיים" לטיפול בטריגר פוינטס.

התהליך שקרה לי, וקרה גם לעוד איזה חבר או שניים שחשפתי אותם לעניין, ואני מתאר לעצמי שקורה למי שלומד לשחרר לעצמו טריגר פוינטס, הוא שבשלב הראשון נחשפים המון טריגר פוינטס שנקראים "שטחיים". מצד אחד, יש בכל אחד מאלה תחושת גילוי של "אלוהים איך לא ידעתי שהנקודה הזאת כל כך כואבת", ומצד שני יחסית "קל" לגלות אותם. לאחר שמשחררים את אלה על בסיס קבוע, הם פחות חוזרים והמופע שלהם פחות תדיר לרוב, וגם פחות כואב (על אף שהפחות כאוב עשוי להיות קשור למצב התודעתי החדש). טריגר פוינטס חוזרים הם דבר שצריך להטריד אותכם. שחרור הוא לא תמיד מספיק, וצריך להבין מה מדליק טריגר מסוים שוב ושוב כדי לטפל במקור ולא רק בסימפטום.

אחרי שהשטחיים נעלמים מהשטח נשארים אלה העמוקים, בשרירים הפחות נגישים, באיזורים שפחות אנחנו ששים אליהם או שמשפיעים השפעה ישירה וברורה שאנחנו יכולים לחוות אותה באופן מיידי. אלה יותר עיקשים, פחות נגישים ויותר מאתגרים לטיפול, ואני אתן כמה דוגמאות.

ככל שהיכולת שלי להתמודד עם טריגר פוינטס שקשורים לריצה הלכה, השתפרה והשתכללה, ככה גם שימת הלב שלי לכאבים אחרים בגוף הלכה והתחדדה. נהייתי הרבה יותר קשוב לכאבים בגוף, והרבה יותר סקרן כלפיהם. מודה, לעיתים אפילו שש אלי גילוי של טריגר פוינטס שלא ידעתי עליו. תחושת הגילוי שיש במציאת נקודה כואבת כזו, אפילו שאתה יודע שהולך להיות כאב בשיחרור שלה, יש בה משהו מרגיע, ומשהו שנותן לך תחושה שיש לך כלי ויכולת לטפל בעצמך ולהתמודד עם כאבים.

רכשתי כמה ספרים וכמו שציינתי בפוסט הקודם, האפליקציה בה אני משתמש היא אפליקציה בתשלום לאייפון שכבר הזכרתי בעבר. אמנם היא לא מפרטת את כל הנקודות, אבל היא מספקת כיסוי בסיסי סביר, כשצריך אותו בשלוף. אני אתן דוגמאות.

לפני כמה שבועות הרגשתי פתאום כאבים עמומים באיזור חלקו העליון של פרק יד שמאל. אני אפילו לא זוכר איזה פעילות עשיתי ימים קודם לכן שאולי גרמה לזה. לא הצלחתי להצביע על נקודה מדויקת בפרק שכואבת, ומייד מנוע הטריגר פוינטס הקטן שבראש שלי הלך לחפש איזה נקודות מקרינות על פרק היד ולבדוק אותן אחת אחת.

Hand Trigger

הבדיקה באפליקציה העלתה את הנקודות הנ"ל (ה X מסמן את הנקודה, והאיזור הכחול את הקרנת הכאב). לחיצה מהירה אישרה את התזה. הנקודה הייתה לטנטית, ולחיצה עליה הדליקה כאבה שרץ לכל אורך היד עד קצות האצבעות ומיד ידעתי "שעליתי על זה". זאת תחושת גילוי וכוח פנימי שאין לה תחליף. כאב, גילוי המקור והידיעה איך לטפל. כמובן שמייד התחלתי בעיסוי לשחרור (תוך שימוש באצבעות כמובן), ותוך יום-יומיים הכאב עבר, והאיזור היה נטול כאבים.

איזור קלאסי אחר שנתקלתי בו הוא מה שאני קורא לו "בוהן הסמארטפון". לרוב זה ביד שמאל, אבל בהחלט יכול להיות בשתי הידיים אצל כאלה שיושבים הרבה מול מחשב או מול סלולארי. יש שני שרירים מאד מרכזיים בבוהן שאחראים על התנועה של מפרק הבוהן שכידוע הוא מאד פעיל בעידן הסמארטפון. גיליתי את הטריגרים האלה אצלי "דלוקים", ואחרי שחרור פתאום רק שמתי לב כמה טווח התנועה שלי היה מקוצר במשך הרבה זמן.

יותר מזה, כדי לבדוק את אמיתות הגילוי שלי, בדקתי כמה ממקרי אנשי האייפון/אנדרואיד ולחצתי להם על הנקודה הנ"ל כדי לגלות כמה זה קל "לקפל" מכאב אדם בוגר שלא יודע שיש לו נקודות לטנטיות כאלה. והנה דווקא אני כשגיליתי את הכאב הזה, נהייתי "שש אלי שיחרור".

Self-Applied-Release-of-the-Adductor-Pollicis-Trigger-Point

אתר מצוין שנעזרתי בו וממנו התמונה שמעל נקרא TriggerPointTherapist, ויש בו הרבה מידע על טריגר פוינטס שונים וגם על איך לשחרר אותם. Step 7 בקישור הנ"ל מטפל בבוהן.

איזור נוסף הוא ה Tibialis Anterior, השריר הקדמי בעצם הטיביה שבהחלט מופעל עליו עומס רב בריצה (שהרבה פעמים מקושר לשין ספלינטס ושברי מאמץ) ובו יש טריגר פוינט קלאסי ולטנטי לרוב אצל חלק ניכר מהאנשים הפעילים, אבל לא רק אצלם. גם אצל לא מעט אנשים שנוהגים הרבה, ורגל ימין שלהם מבלה בלחיצה ושחרור של דוושות הרכב.

Tibialis_Ant

השחרור שלו היה מאתגר במיוחד, שילוב של גליל וכדור. שחרור שלו ביחד עם שחרור של הטיביאליס פוסטריור (החבר האחורי) חשוב במיוחד כדי שיהיה איזון שרירי בין השניים, ולא אחד "מקוצר" והשני משוחרר.

אלה רק מספר דוגמאות לטריגר פוינטס שונים ומשונים, חלקם קשורים לריצה וחלקם כלל לא. כמובן שאפשר וכדאי להתעניין עוד, לחקור את מפת הנקודות ולהעזר במקורות שונים כמו הספרים שהוזכרו מעל.

אני אתן דוגמא ואסייג. במסגרת עבודת המחקר הקטנה והפרטית שלי על הכאבים, בכף הרגל שלי, הפלנטר פשיאטיס שהיה לי, גיליתי עולם שלם ומורכב של טריגר פוינטס בשרירים עמוקים למדי בתוך כף הרגל. שרירים כמו ה Quadaratus Plantae שבשורש העקב או ה Adductor hallucis brevis העקשן שאחראי על חלק ניכר מתנועת הבוהן. שרירים שהייתה להן ולטריגר פוינטס שבהן השפעה מכרעת על הכאבים שמהם סבלתי וגם על עומסים שנגרמו לכף הרגל. לשחרר את אותם טריגר פוינטס דורשת מיומנות גבוה, והבנה גבוה, כי כמו שכבר נכתב לחץ לא סביר, במקום הלא נכון, בגלל הסיבות הלא נכונות יכול לגרום לא רק שלא תועלת אלא נזק לרקמה ואף יותר. ולכן, אני מביא זאת כדוגמת קצה, אבל כן, שורש כאבים יכול להיות במקומות מאד פנימיים.

plantar3trigger

מאז הפציעה חזר לי כאב בעקב כמה פעמים שנבע מ"הדלקות" של ה Quadaratus Plantae ודאגתי לשחרר אותו בצורה זהירה ומדודה עם כדור ה PT Thearapy שלי שהוכיח את עצמו כמאד יעיל למשימה הזאת (וגם לשחרור ה Adductor Hallucis brevis). הכאב של טריגר פוינט זה הוא כזה שהרבה פעמים "מבלבלים" אותו עם פלנטר פשיאטיס, או דורבן. יחד עם זאת, כמובן שאבחון נכון חשוב, כי לחץ באיזור הרגיש הזה שלא לצורך סתם "מעצבן" את הרקמה ועלול לגרום יותר נזק מתועלת.

סיכומים:

IMG_0001

מה הייתי רוצה שתקחו מהפוסט הזה ?

שני דברים.

1. לא סקרתי ואינני מתיימר לסקור את כל הדרכים השונות לטפל בכל הפציעות וכל סוגי הכאבים. גם בטריגר פוינטס, אגב, יש שיטות טיפול שלא הזכרתי כמו דיקור יבש, עיסוי ייעודי כמו שהוזכר, ועוד. התרכזתי במה שעשיתי ומה שעבד בשבילי. לא כל כאב וכל פציעה נובע אך ורק מטריגר פוינטס כמובן, אך תהיו בטוחים שבמידה ואתם לא מודעים ולא משחררים טריגר פוינטס בטוח שברגע נתון זה יש לכם כמה כאלה לטנטיים בגוף שמשפיעים עליכם השפעה שאולי אינכם שמים אליה לב (טווחי תנועה), אבל לאורך זמן יכולה להיות לה השפעה מכרעת על עומס ואף פציעות.

אם השתכנעתם, אם הסתקרנתם לגבי העניין, אז קצת לגבי מה להחזיק בבית. אל תרוצו לקנות את הערכה והכלים של TP Therapy. זה אני יכול להגיד לכם בוודאות. מעבר לעובדה שכמו שהזכרתי אפשר להסתדר גם עם כדורים כאלה ואחרים, וגלילים כאלה ואחרים, לאורח הזמן ותקופה של שבועות ארוכים גיליתי משהו מעניין. התחלתי עם אצבעות ומערוך, אחרי זה גליל פילאטיס, עברתי לערכת ה Starter Kit, משם ל Grid שהצטרף, ל Quad. לאט לאט ככל שהמופעים של נקודות נהיו פחות תכופים ככה השימוש העיקרי היה ב Grid לגילגול כללי לקבל תחושה שהכל "נקי", וכשיש נקודה בעיקר עבודה עם הכדור של TPTherapy והרבה הרבה עבודה דווקא עם אצבעות. הטיביאליס פוסטרייר, הבוהן, היד, ועוד שרירים רבים וטובים לא רק שלא נגישים עם הכלים הנ"ל, אלא שהאצבעות מצליחות להגיע לאפקטיביות גדולה בגלל האיזון בין לחץ לרכות. היכן שהייתי צריך עוד לחץ, הכדור לרוב עשה עבודה מצוינת (למשל בכף הרגל).

אם הייתי צריך להחזיק רק שני פריטים בבית אלה היו ה Grid, שאני חושב שהוא הכי מאוזן ומוצלח וטוב בכמה עשרות מונים מכל גליל פילאטיס, וכמובן הכדור האמיתני. שניהם בעיני השקעות משתלמות ביותר שההחזר שלהן נמדד בכאב, או במניעת כאב, תלוי איך מסתכלים על זה.. שני הגלילים הקשיחים יותר, הקטן וה Quad הם בונוס נחמד למי שאובססיבי לעניין, אבל הם באמת מותרות ולא לגמרי הכרחיים, בעיני (שלא לדבר על כך שהם יקרים מאד).

2. בתגובה לפוסט האחרון על הפלנטר פשיאטיס, התלונן קורא אנונימי שעד היום לא חזר אלי, שלמעשה לא כתבתי כלום ולא נתתי שום "כלי" מהנסיון שלי למתמודדים עם הפציעה. אמנם זה היה סה"כ לפני חודשיים, אבל אני חושב שחודשיים אחורה עוד לא ידעתי לתרגם למילים את מה אני מצליח לתרגם עכשיו. את השינוי התפיסתי שעברתי בנוגע למושג ולחווית הכאב בגוף שלי.

הצלחתי בתהליך איטי אבל בהחלט יסודי לבודד כאבים שונים בגוף ברמות יחסית גבוהות, ואת חלקן הזכרתי כאן מתוך תקווה שמי שחווה כאב דומה אולי יצליח למצוא כאן אולי התחלה של קצה חוט לבעיה שלו.

המחקר למעמקי הטריגר פוינטס הביא למהפך בתפיסת הכאב, והוא חלק מהדבר שתרם ליכולת שלי להחלים. לא רק לא לפחד מכאב, אלא גם להבין את מקורו, לעיתים לא מעטות גם לדעת להתמודד איתו בעצמי.

אני רוצה ומקווה שהמחקר הזה שלי יהיה לכם פתח למחקר שלכם, להתמודדות מחודשת שלכם עם המושג כאב ומקורותיו, ואולי גם להחלמה או למניעה של הפציעה הבאה שתמיד מאיימת לפתחנו.

[כשניגשתי לכתוב את הפוסט הזה ידעתי שבטוח אני לא אצליח להיות מאה אחוז דייקן בעניינים הרופאיים / המושגים וכו.. ולכן פניתי (אני באופן יזום) וביקשתי ביקורת על הטקסט הסופי תרם פרסומו. אני רוצה להודות באופן אישי ומקרב לב לניר קריגר, על העזרה המקצועית וההערות והארות].

רק בריאות.

רן

38 תגובות

  1. אורן הגב

    כתיבה רהוטה וברורה כמו תמיד, ראוי להערכה. כאחד שנמצא עם כאבים בעקב כבר למעלה מחצי שנה אני מוצא נחמה מסויימת בכך שאתה מצאת פיתרון לכאב שלך. אחרי חיפושים רבים אחר מידע בנושא הפלנטר פשיאטיס וריצה מינימליסטית שמחתי לגלות את הבלוג המושקע שלך, יישר כוח. אני עדיין בדרך לחסל את הערפד שלי…

  2. אורן שדה הגב

    כתיבה רהוטה ואיכותית, ראוי להערכה. אני נמצא עם כאבים בעקב למעלה מחצי שנה, בחיפושי אחר מידע על פלנטר פשיאטיס וריצה מינימליסטית נתקלתי בבלוג המושקע שלך. אני מוצא נחמה ותקווה בכך שאתה מצאת את הדרך להתגבר על הערפד שלך, אני עדיין בדרך להתגבר על שלי. יישר כוח על ההשקעה.

  3. דויד דיקסטרו הגב

    רן שלום,
    קראתי בשקיקה והתפעלות את כתבותיך השונות , וחשוב לי לחלוק עמך
    עד כמה משמעותית ומלהיבה מבחינתי הייתה הקריאה.
    למען הגילוי הנאות כמובן שגם אני בין הנפצעים ,
    למרות כל עבודת המחקר האישית שלי בתחום.
    בעיקר כיף לפגוש את הפאן הלימודי החוקר שמבחינתי הוא ממש מעורר השראה.
    תודה, ועם קצת התפנות אשמח לחלוק התרשמויות גם מניסיוני.

    בהצלחה לכולנו

    דויד

  4. משה הגב

    פוסט מעולה!
    אני כבר שנה עם טריגר פוינטס באיזור המותן. פעם בחודש עושה עיסוי ודיקור יבש. עד כה רואה שיפור קל בלבד.

  5. טל הגב

    מאמר באמת מדהים ומעניין.
    אין הרבה מאמרים בנושא שמדברים על זה כמו שצריך, בתור אחד שסובל מנקודת הדק 5 שנים ועכשיו גילה את זה עזרת לי מאוד.
    רק שאלה אחת, רשמת שוב ושוב שאתה עלול להזיק לעצמך אם לא תלחץ במקום הנכון ובצורה הנכונה.
    אתה במקרה יודע איך אני יכול ללמוד את זה עצמאית? הנקודות הדק החזקות שלי הם בגב בעיקר בשכמות בחיבור בין הצוואר, כתף, גב.
    תודה

  6. גל הגב

    לרן תודה רבה על המידע ועבודת המחקר שעשית
    אני בשלבי הבנת פציעה שקרתה לי…
    איך אכן אני יודע שהכאב מקורו בTP ולא בפגיעה במקום עצמו?

    • ranpergamin הגב

      שלום גל,

      קודם כל, שני הדברים יכולים להיות ביחד (גם פציעה, וגם טריגר פוינט פעילים). יותר מזה, טריגר פוינטס פעילים ״מגלגלים״ עומס למקומות אחרים, ולמעשה בגלל זה, הן חלק מהמערך שגורם לפציעות מסוימות, בעיקר פציעות עומס.

      יש לך שתי אפשרויות:

      1. ללכת למטפל שמבין בטריגר פוינטס, ולבדוק אותן. לא בטוח שזה ״יפתור״ את הפציעה, אבל בהחלט זה עשוי להביא להקלה, במידה ויש, וגם יהיה טוב לתחזוקה שוטפת.

      2. לחקור בעצמך, להוריד את האפליקציה שהזכרתי, לפי איזור הכאב לחפש נקודות שמקרינות אליו, ולהתחיל לבדוק.

      • גל הגב

        תודה רבה . אנ כרגע בטיפול פיסיותרפי וכן מנסה בבית חלק ממה שהצעת נראה שזה עוזר ברגל אחת אך בשניה אני לא רואה שיפור.
        מקווה לעבור את הפציעה כמה שיותר מהר
        האם היום לאחר הפציעה ההרגשה שלך חזרה להיות כמו שהייתה לפני או שעדיין יש כאבים קלים שאתה ממשיך לטפל בהם?
        תודה רבה

  7. רומן הגב

    רן, מאמר מעולה!
    אני עוסק בקרוספיט מעל לשנה ותמיד יש כאבים פה ושם (לא משהו קריטי),
    אני רוצה לרכוש כמה מהדברים הבסיסיים בכדי שאוכל לעסות את המקומות הדואבים בעצמי בבית,
    כיוון שאמרת שלא כדאי לרוץ ולרכוש את ערכת הבסיס של tptherapy,
    האם תוכל לתת קישורים ספציפיים ל"ערכת בסיס" אשר תשמש אותי בבית?

    אם לכוון מעט אני מתכוון לאזורים של הגב (עליון, תחתון), כתפיים, האמסטרינגס וקרסול.

    תודה רבה, רומן

  8. lilev הגב

    קראתי בעיון.
    אתה כותב " "טריגר פוינטס תראפי" נמצאה כגישה מדעית יעילה מאוד … " אשמח מאד אם תוכל להפנות אותי למחקר/ים שנעשו בנושא ברמה המדעית מעבר למחקר הפרטי שלך, זה יעזור לי מאד להבין את הנושא ולראות האם הוא מתאים עבורי.
    תודה ויומעולה 🙂

  9. נאוה הגב

    לפני חדשיים החלו כאבים באצבעות כפות הידיים – בשלושת האצבעות האמצעיות {לא בבוהן ולא בזרת} הכאבים חזקים מאד ביד שמאל – האצבעות מתקפלות ואינן מתישרות מעצמן, הרופא קבע: טריגר, הזריק סטרואידים בשורש האצבעות וקבע שאם לא יעבור בעוד חודש יש לנתח!? אשמח לקבל יעוץ .

    • ranpergamin הגב

      נאווה,

      אני לא מטפל מוסמך ואני לא יודע מספיק על המקרה. אם זה כאבי טריגר פוינטס אפשר לשחרר אותם באמצעות עיסוי (בדרך כלל נקודות לאורך האמה וה כתף), לא מצליח להבין על מה ניתוח…

      הייתי הולך לקבל חוות דעת נוספת.

  10. gingeta הגב

    הי רן, סקרנת אותי קצת..מזה כשבועיים-שלוש אני סובלת מכאב בארבע ראשי, בעיקר אחרי ריצה..קצת אחרי שאני מפסיקה לדדות אני מתקשה בעיקר לרדת במדרגות. לפני או ממש בזמן שהתחיל הכאב, חשתי במעין נקודה בולטת באזור הארבע הראשי, קרוב לאגן. הפיזיותרפיסט הראשון שראה אותי טען שיש לי טריגר. זה שאחריו טען שיש לי עומס במפרק הירך ואולי קרעים ברקמה שעוטפת את השריר. הטיפולים שעברתי היו עיסויים באזור האגן ומעין "מערוך" על האזור הכואב. לא סבלתי מכאב בטיפול, אבל גם לא חשתי שיפור..האורטופד בכלל חושש שיש לי שבר מאמץ. נו טוב.
    אני שואלת לדעתך בלבד- האם הנקודה הזו יכולה להיות באמת טריגר? יכול להיות שיש גם טריגר וגם דלקת? (אגב בריצה, אחרי 2-3 ק"מ אין תחושת כאב בכלל.מה שמגביר את החשד לדלקת).
    שוב, אני מחר עושה אולטראסאונד אבל מסקרנת אותי דעתך בעניין.
    תודה,
    ליאת

    • ranpergamin הגב

      הי ליאת

      באמת קטונתי מלתת אנליזה אינטרנטית.

      יחד עם זאת, טריגר פוינטס פעילים הן מופע שכל רץ (בעצם כל אדם), סובל ממנו.

      לרוב דווקא איזור הכאב הוא לא איזור הנקודה אלא האיזור שעליו היא מקרינה, אבל בהחלט יש גם נקודות מקומיות שמקרינות איזורית.

      טריגר פוינטס לרוב לא ״מרגישים״ פיזית כגוש אלא פשוט כנקודה סופר רגישה של כאב על הרקמה.

      אין לי שום ספק שחלק ואולי אף חלק ניכר מהכאב קשור לטריגר פוינטס כאלה ואחריו שמקרינים לאיזור הזה. אבל זה רק בדיקה או עיסוי יגלה. הם גם עשויים בכלל להיות במקורם מהאגן.

      התיאור שבריצה הכאב דועך אופייני לטריגרים ופציעות עומס.

      אני לא מתיחס לזה בהכרח כדלקת , כי המון רצים קוראים לפציעות דלקת כשלמעשה זה לא ממש איזור דלקתי. לא כל כאב/פציעה היא דלקתית.

      טריגר דלוק שלא מטופל וגורם לעומס לאורך זמן בהחלט יכול ומחמיר פציעה, להלן פלנטר פשיאטיס, אכילס טנדנייטיס וחבריהם..
      ממליץ לך אולי לנסות עיסוי אחד אצל שימי בק.

      מקווה שעזרתי
      רן

      • gingeta הגב

        תודה רן. האולטראסאונד גילה 2 נקודות שומן לא מזיקות ומעבר לזה כלום.
        טיפולי הפיזיותרפיה שעברתי אכן הצביעו על עומס במפרק הירך עם עיסוי, כמו שציינת, באזור האגן (חשדן גם בקרעים קטנים ברקמות הרכות, אבל כרגע לפחות, לא נראה שיש שם משהו)
        האורטופד חודש שמדובר בשברי מאמץ ואני מקווה שהוא טועה. מאד מקווה, אבל זה אדע רק אחרי מיפוי עצמות.
        אם אני חוזרת לעניין הטריגר פוינטס, האם יש אפשרות "לגלות" אותם "למפרע"?
        תודה!

        • ranpergamin הגב

          בהחלט.

          את מכיר את דף הפייסבוק של הבלוג.
          תעלי לשם תמונה / דיאגרמת גוף של האיזור בו מורגש הכאב, ואני אוכל לנסות להמליץ לך על נקודות חשודות לבדיקה.

          כל העניין הוא שהן לטנטיות עד הרגע שלוחצים עליהן ואז מגלים… ואו הו הו איזה גילוי זה… 🙂

          • ranpergamin

            לחלופין את יכולה ליצור איתי קשר דרך ״צור קשר״ בבלוג במייל.

            פשוט אין יכולת בתגובות של WO להעלות תמונות

    • gingeta הגב

      תודה רן, ניסיתי את התרגילים ששלחת לי ורק כי אני סקפטית בדרגת הכאב שלי בדקתי אם כואב לי גם ברגל השניה. אז לא..
      לא נאנקתי מכאבים (זה טוב או רע? :)) . עכשיו, לאחר מעשה כואב. נראה איך יהיה מחר…
      ושוב תודה!

  11. רוני הגב

    רן שלום
    הנאה צרופה בקריאה על מאמריך, פשוט להתענג.
    בן זוגי סובל מכאבים בכפות הרגליים באמצע כףות הרגליים, ובמפרקי הידיים.
    יש לציין שאנו מבצעים פעילות ספורטיבית -יוגה ופילאטיס – ביקראם ב – 40 מעלות חום. אשמח באם תוכל להנחות אותנו אילו תרגילים לבצע להקלה על הכאב.

    תודות מרובות ושנה מבורכת.

    רוני

    • ranpergamin הגב

      מאד קשה להגיד מאיפה מגיע הכאב .
      יש פוסט נוסף שפרסמתי בשם רשימת טריגר פוינטס מומלצים. הייתי מציע לך לעבור עליו.

      בנוסף יש פוסט של חיזוק ותחזוקה לרץ המינימלי שמכיל הרבה תרגילים לחיזוק ושחרור שרירים שיש להם השפעה ישירה על כפות הרגליים.

      לגבי מפרקי הידיים, תופעה נפוצה שהרבה פעמים מקורה בטריגר פוינטס במעלה היד על האמה קרוב למרפק. גם אותם תמצא בפוסט על הטריגר פוינטס

      http://zayedet.com/2014/09/17/triggerpointlist2014/

  12. ד"ר סולקין עדי הגב

    שלום ב
    קראתי בעיון רב את כל הפוסטים הם מעולים!!!
    שאלתי: 1. איפה אפשר להשיג מפה טובה של הטריגרפוינטים ?
    2.האם מישהו יכול לכוון לטריגר פוינט של פנים והבליעה .
    תודה מראש. עדי

  13. אביגיל הגב

    היי רן
    מאד התרשמתי מהכתיבה ומהידע שלך,
    כבר שנתיים (!) שאני סובלת מכאבים קשים באזור הצוואר- הטרפז ובאגן עקב לידה מאומצת,
    ומעבר לאבחנת "טריגר פוינטס" -כלום .עשיתי טיפולים רבים ביניהם דיקור יבש שהרפה מעט אבל לא פתר את הבעיה (וכאב מאד), מיותר לציין שלאחר תקופה כה ארוכה של סבל מתמשך זה מתיש ומייאש.
    שאלתי : האם אני יכולה לעזור לעצמי באופן עצמאי בשיטה שציינת, או שעלי ללכת למטפל מיומן?
    וכן האם ניתן לחסל את הנקודות האלה לתמיד?
    תודה רבה
    אביגיל

    • rpergamin הגב

      הי אביגיל,

      צר לי לשמוע שאת סובלת כל כך הרבה שנים.
      האם היית מטופלת אצל פיזיותרפיסט/ית שמתמחים ברצפת אגן וכו ?
      מי איבחן אצלך טריגר פוינטס ?

      דיקור יבש, מנסיוני, טוב לנקודות מסוימות והיכולת השפעה שלו מוגבלת.
      אני מבין את היאוש והסבל מהכאב לחלוטין.

      את בהחלט יכולה לעזור לעצמך. צריך למפות את איזורי הכאב, ואז להבין איזה טריגר פוינס יכולים להקרין לאיזורים האלה, ולהתחיל לפעול לשחרר אותם, ולכל נקודה יש הרבה סרטונים ביוטיוב.
      בשביל זה כדאי שתרכשי כדור לקרוס (35-40 ש״ח) וגליל. משהו כמו אלה:

      במה את צריכה להצטייד ? בגליל ובכדור כזה. זה לגמרי מספיק להרבה שנים..

      http://www.profitness.co.il/product/%D7%92%D7%9C%D7%99%D7%9C-%D7%A2%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99-%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%92%D7%A8-%D7%A4%D7%95%D7%99%D7%A0%D7%98-1

      http://www.profitness.co.il/product/%D7%9C%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A1-%D7%91%D7%95%D7%9C-%D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8-%D7%A2%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99-lacrosse-ball

      הבעיה העיקרית היא שהטריגרים האלה, סביר שמופעלים כתוצאה מחוסר איזור שרירי, כחלק מהשינויים שהלידה גרמה לגוף, וצריך טיפול פיזיו טוב כדי לאבחן ולתת לך תרגילים מתאימים.
      ולכן יש סיכוי שיחזרו (ואמנם יהיה יותר קל לשחרר אותם), אם הבעיה המקורית לא תטופל.

      אם את רוצה לעשות עבודה עצמאית, את יכולה להכנס לאתר הזה : http://www.triggerpoints.net/ ולהתחיל לחפש נקודות לפי האיזורים שבהם יש לך כאב, ולעבור על הנקודות ולחפש.
      את יכולה גם ללכת למעסה שיעבור פעם אחת על הגוף ויעזור לך לחפש, אני ממליץ תמיד על שימי בק, גם כי הוא עזר לי והוא היחיד שהלכתי אליו, וגם כי הוא באמת אחד המומחים לנושא בארץ.

      כמו שציינתי בהחלט אפשר לשחרר את הנקודות, אבל הן עשויות לחזור, ואז יותר קל לשחרר אותן, ולכן הטיפול הפיזיו חשוב, כדי לחזק את המקום החלש שגורם למופע שלהן מלכתחילה.
      כשאני אומר טיפול פיזיו, זה יכול להסתכם במפגש שניים עם פיזיו טוב/ה שיתנו לך תרגילים רלוונטים לעשות לבד.

      מקווה שעזרתי, ואשמח לענות על עוד שאלות אם יש.
      רן

  14. מיכה הגב

    המילים ״מדעי״, ״מחקר״ ו״מדענים״ חוזרים שוב ושוב, אבל אין אפילו קישור או ציון של מחקר אחד שהראה שיש לשיטה הזו איזשהו אפקט שניתן לחזור עליו.
    חיפשתי וחיפשתי ולא מצאתי שום מחקר כזה (בסמיות כפולה, מבוקר עמיתים) שהתפרסם בכתב עת רציני.
    אשמח לקישור כזה…

    מיכה

  15. אופיר הגב

    תודה רבה על הפוסט המעשיר שעודנו רלוונטי
    אני בדיוק קוראת את הספר ושמחה לראות שהצלחת ללמוד לבד לטפל בכאבים!
    אני אשמח אם תוכל להרחיב איך למדת לזהות את השרירים ולעשות את תנועות העיסוי השונות

    יום מקסים!

השארת תגובה