האיחוד האירופאי – מותגים אירופאיים איכותיים בתחום ה OutDoor

החופשה האחרונה באירופה הזכירה לי כמה אני אוהב את חברות ה Outdoor האירופאיות, וכמה שאנחנו חשופים בתקשורת (הרלוונטית) למותגים האמריקאים המוכרים כמו The North Face, Columbia, Mountain Hardwear, Marmot, Patagonia ועוד, האירופאים בשקט (יחסי) עושים מוצרים סופר איכותיים שלא מעט מהפעמים עולים באיכותם  על אלה האמריקאיים.

אז למה אנחנו לא נתקלים בהם יותר ?

סיבה אחת ברורה היא שכנראה יש להן שוק מספיק גדול במדינות שבהן הן פעילות, והן לא מנסות להיות One of many בשוק האמריקאי שהוא כבר מוצף למדי במותגים, כמו שראיתם.

דבר נוסף, וכנראה זה קשור לצניעות ולסגנון של החברות האלה, הן הולכות על מעט (יחסית) ומאד איכותי (ולעיתים גם מאד יקר), על פני ליינים להמונים.

חלק מהחברות שאסקור כאן בקצרה מוכרות לכן, חלקן אולי לא. קטונתי מלסקור את כל החברות הפעילות באירופה, יש הרבה ויש הרבה של אכלול כאן כמו Millet, Bergahous, Regatta, Inov-8, Petzl ועוד ועוד…

מה אני כן אסקור ? חברות שאני מכיר, ושקניתי פרטים שלהם בתקופה האחרונה או בעבר ויש לי חוויה שזכורה לי מאותה חברה. אני חובב גדול של חולצות הכפתורים הנושמות והמנדפות, שכן אלה החולצות שאני לובש ביום יום לעבודה ואחרי העבודה. רוב החברות האלה, בזמן שהן לכאורה מתמחות ב Outdoor מוציאות ליינים איכותיים של ביגוד והלבשה שגם מתאימים ליום יום ומחזיקים שנים עם אריגים איכותיים וגזרות מעולות.

מה המטרה שלי בסקירה הזאת ? פשוט שתכירו את המותגים ותהיו חשופים לעוד אפשרויות ואלטרנטיבות לאגמוניה האמריקאית בשוק הישראלי והעולמי. שאם תתקלו באפשרות, תדעו מי החברה, ותדעו שזה לא חתול בשק.

מה חשוב לדעת ולשים לב:

1. מידות מידות מידות – האירופאים יותר רזים מהאמריקאים, זאת עובדה. מידות ההלבשה שלהם שונות לחלוטין. אני שנמצא בין L לא XL במידות האמריקאיות נמצא היטב בין XL ל XXL בחלק מהמותגים (כמו Gore ו Salewa) בזמן שאני כן למשל L בחולצות של Jack Wolfskin.

חשוב שתמדדו או שתדעו מידה בבגדים. לרוב החברות יש הוראות מדידה די מדויקות באתר, אבל גם לחולצות שונות גזרות שונות וחשוב לשים לב.

2. זמינות – דווקא חלק מהמותגים האלה נמכרים בארץ (במחירים מופקעים בעליל), אבל גם באירופה הם לא ממש זולים. איפה כן כדאי לקנות אותם ? באינטרנט ובעיקר בנסיעות לאירופה. לשים לב לאגפי המבצעים, המחירי MSRP של חלק מהחברות האלה גבוהים מאד. האירופאים משלמים טוב בשביל איכות טובה.

3. מחירים –  המותגים האירופאים יקרים יותר. נקודה. לפעמים בסד"ג ביחס למה שאפשר למצוא פריטים של Columbia, North Face וכדומה, ואפילו של הליינים הטובים והיוקרתיים שלהם (כי למשל ל Columbia, יש ליינים של הלבשת קז'ואל באיכות נמוכה מאד).  מה הטרייד אוף ? אתם מקבלים איכות מאד גבוה עבור הכסף. בגדים וציוד שמחזיקים שנים. רוב אם לא כל הציודים של החברות האלה הם כאלה שבעיניים עצומות אני יודע שהם איכותיים.

ועכשיו לעניינו.. סקירה קצרה של כמה מותגים, מי ומה.

אני פותח ב Salomon, כיוון שמדובר בחברה שעושה לא מעט שיווק גם ברמה הבינלאומית אבל שורשיה הם בצרפת ובאלפים.

החברה מתמחה בהלבשת OutDoor, הנעלה לריצה וציוד לספורט הלבן (סנובורד, קרוס קאנטרי סקי וכו..). ללא ספק מדובר באחת החברות המוצלחות בתחום שגם מחזיקה קבוצת אתלטים מספונסרת היטב שעושה בשבילה חייל על השבילים בעולם ועוזרת להם לקבע את המותג בתודעה.

קבוצת הריצה של סלומון מוכרת מאד בזכות כוכבים כמו קיליאן ג'ורנה, אנה פרוסט ועוד.. הם גם מספנסרים לא מעט אירועים באירופה, ולכן אם אתם פעילים בספורט Outdoor באירופה (תחרויות וכדומה) סביר שתתקלו בהם.

אלא אם כן אתם עמוק בספורט הלבן, בארץ ובאופן כללי תתקלו בדרך כלל בציוד שלהם בהקשר של ציוד ריצת שטח (Trail running) נעלי השטח הצבעוניות, חולצות, טייצים ומעילי גשם / רוח.

v

לחברה סדרה ייחודית של מוצרים שנעשים ע"י קבוצת פיתוח בתוך החברה שעובדת עם האתלטים שלה שנקראת בשם "S-Lab", יענו מלשון Salomon Lab.

כל פריט שאתם נתקלים בו שנקרא S-lab הוא פריט שפותח כחלק מתהליך ארוך עם הרבה הרבה פידבק של האתלטים של סלומון, והוא לא "רק" ליין עונתי עם צבעים מתחלפים ובדים טובים.

המחירים של פריטי ה S-Lab בהתאם, והם למעשה פריטי הרולס רויס של החברה. מעין חלון ראווה למה אפשר להשיג כשרוצים יותר (למשל 200$ עבור Salomon S-Lab Skin 12, תיק השתייה המדובר שלהם).

דוגמאות הן מכנסי ה TwinSkin הפנומנליים שלהם, שנמכרים במחיר האסטרונומי של 140$.

וכמובן אי אפשר בלי נעלי ה S-Lab Sense שפותחו במיוחד עבור קיליאן ג'ורנה ועולים 180-200$ (שנה הבאה יצא עוד דגם יותר זול), ועושים רושם כנעל מדהימה, רק חבל שהיא מיוצרת עד מידה 12 בלבד.

לגבי מידות, סלומון הם מה שנקרא True to Size, ורוב המידות שלהן אחידות. בזמן שברוב המותגים האמריקאים אני בין L ל XL, כאן אני XL שיושב עלי בול. אחת הסיבות שהפריטים שלהם חביבים עלי מאד בתקופה האחרונה.

את סלומון אפשר למצוא בהרבה מקומות כיוון שמדובר במותג גדול יחסית, כולל בארה"ב, ב Runningwarehouse.com, wiggle.co.uk וב –  chainreactioncycles.com. חשוב להשוות מחירים ולבדוק מבצעים. יש מבצעים על סלומון, וכדאי לתפוס אותם בזמן, כי האיכות ללא פשרות.

Vaude היא חברת Outdoor גרמנית קלאסית. בארץ היא מוכרת בעיקר בזכות התיקים (ריצה, אופניים וטיולים) , ושקי השינה, אבל יש לה גם ליינים של הלבשה ל Outdoor וציוד היקפי לשהייה בחוץ.

מה שפחות מכירים בארץ הוא את ההלבשה שלהם, הבדים, הגזרות והדוגמאות היפיפיות של הבגדים שלהם.

אותם תמצאו בעיקר באירופה ובעיקר ברשת החנויות Intersport ובחנויות קטנות אחרות. המחירים לא יהיו זולים (בביגוד) אבל אתם יכולים להיות שקטים שהאיכות גבוהה מאד.

לצערי טרם קניתי חולצה שלהם (התקשתי להוציא 50 אירו מהכיס על חולצה, על אף שבארץ חולצות כאלה עולות הרבה יותר), אבל אני בהחלט מתכוון לרכוש ביגוד שלהם בשלב זה או אחר.

היה לי סק"שׁ פנטסטי שלהם שליווה אותי בניו-זילנד ובאוסטרליה במשך חודשים ארוכים החל מקאמפינג רגיל ועד טיפוסים אלפיניים ועד שהחלטתי להפריש אותו באופן יזום בעקבות בעיית ריץ' רץ' קלאסית. (קניתי אז בארץ בלמטייל, מה ידעתי, הייתי צעיר…)

האיכות מעולה.

את Salwea כנראה שיש סיכוי שקוראי הבלוג גם מכירים. מי שהיה בקיא בחברות האירופאיות בסוף שנות ה- 90 יודע ש Salewa נחשבה חברה זולה יחסית. האיכות לא הייתה מדהימה, אבל ביחס לאפשרויות אחרות בתחום ה Outdoor היא הייתה אופציה מצוינת ומעיין "סוד שקט".

החברה מייצרת החל מהלבשת OutDoor קלאסית ועד לביגוד אלפיני, אוהלים, ציוד טיפוס וליין שלם של נעליים.

החברה הוקמה בגרמניה, אבל עיקר הפעילות היום היא מאוסטריה, שם תמצאו אותה לא מעט. מישהו בחברה ידע מה הוא עושה ומה המותג שווה, והחברה עברה מיתוג מחדש בשנים האחרונות ומחברה זולה יחסית, הפכה להיות חברת בוטיק עם פריטים איכותיים ומחירים איכותיים עוד יותר.

הם מפעילים רשת די גדולה של חנויות קונספט של המותג בכל המקומות המרכזיים והנחשבים באירופה, ולכן לא קשה להתקל בהם, גם ברחובות היוקרתיים לצד פראדה ודומיהם, תמצאו חנות של Salewa.

מה שכן, ההתרשמות שלי, שעל אף ששוב מדובר במוצרים איכותיים ביותר, המחירים גבוהים מאד לסחורה באיכות טובה אם כי לא תמיד מעולה כמו המתחרות, בעיקר ביחס לאלטרנטיבות האירופאיות המצוינות שמסוקרות כאן. הם ברמת המחירים של Vaude ו Mammut, שהיא רמת המחירים הגבוה יותר. (לדוגמא 89$ לחולצה).

המידות קטנות. אני XXL בחברה הזאת ברוב ההלבשה, וזאת עוד אחרי הדיאטה ו-25 ק"ג פחות.. בזמן שב Jack WolfSkin אני L. המעצבים בחברה כנראה רזים מאד..

מה שכן קשה, הוא למצוא מחירים טובים או מבצעים. מדי פעם נתקלים בדגמים כאלה ואחרים שנשארו או פריטים שלא הצליחו, אבל מה שטוב נמכר ונמכר ביוקר.

Jack Wolfskin היא חברה גרמנית. וככזו תמצאו אותה בעיקר בגרמניה, אוסטריה ושוויץ ואולי בעוד כמה שלוחות באירופה. זה השוק העיקרי שלה, ולא תתקלו בה בארה"ב כמעט בכלל.

ולמרות זאת מדובר בחברה גדולה מאד, שלכן גם יכולה להציע מחירים טובים. החברה היא חברת Outdoor קלאסית שמייצרת ליינים שלמים שלא מביישים את הליינים של North Face בתחום ההלבשה ל Outdoor, תיקים, אוהלים, נעליים, ביגוד אלפיני וציוד טיולים כללי.

קשה למצוא אותם באתרי אינטרנט באנגלית (אולי ב Ebay הגרמני מדי פעם וחנויות גרמניות), אבל באיזור גרמניה/שוויץ/אוסטריה תתקלו בהם לא מעט, כולל חנויות קונספט במקומות אסטרטגיים בעיירות תיירותיות ועיירות של ספורט הרים / אלפיני.

בחופשה הנוכחית שלנו, קניתי חולצת כפתורים מאד יפה (סקירה בעתיד הקרוב) מאריג מנדף ונושם שלהם ב 29 פרנק שוויצרי  (כ-150 ש"ח) בחנות הקונספט שלהם. הופתעתי לגלות שלצד פריטים יקירים (ושוב איכותיים מאד מאד עם צבעים ודגמים מרהיבים), יש גם מבצעים, הנחות ופריטים במחירים "שפויים" ביחס לאיכות, וביחס למחירים בארץ, ויש מציאות. לגבי מידה, שוב הופתעתי שאני L , ולא XL במותג אירופאי. משהו יוצא דופן.

בהחלט מותג ששווה לשים אליו לב, ולחפש אותו, אם אתם רוצים מוצר באיכות מצוינת עם רמת מחירים יותר שפויה ו/או איכות טובה מאד.

אוי Mammut, כמה שנים פינטזתי על תיק טיפוס הקרח של החברה הסופר איכותית הזאת. יש לי היסטוריה ארוכה עם Mammut עוד מימי כמטפס.

החברה הגרמנית/שוויצרית הזאת מתמחה בעיקר בציוד טיפוס הרים, סלע, קרח ואלפיני ייעודי, ומחזיקה גם ליינים של הלבשת Outdoor קלאסית.

התיקים שלהם פנטסטיים, בעיקר תיקי הטיפוס.החבלים שלהם מעולים אבל לא זולים. נעלי הטיפוס שלהם טובות (על אף שהן לא החביבות עלי). זה מותג מעולה למי שמתעניין בציוד טיפוס איכותי, ובשאמוני ובאלפים באופן כללי תראו אותו לא מעט.

מכיוון שעל שלג צריך גם סטייל אבל גם צבעים בולטים, אז הליינים של ההלבשה של החברה מצטיינים בצבעים ועיצובים מושכי עין.

לא תפספסו מעיל איכותי של Mammut ברחוב ב Chamonix. וגם על ההר. ככה זה, כשאתה עולה לטפס הר, אתה לא חוסך על מעיל איכותי, והי, אם כבר לטפס הר, אז לטפס בסטייל..

לגבי מחירים. זה תלוי ומשתנה. פריטי ההלבשה שלהם יקרים מאד, אבל איכותיים מאד מאד. אין הרבה מבצעים (באירופה). בארה"ב אפשר להתקל פה ושם במבצעים. ציוד הטיפוס שלהם לא זול, אבל ציוד טיפוס באופן כללי הוא לא זול, וכיוון שבציוד טיפוס לא חוסכים, אז לא מעט קונים ציוד של Mammut, כי ידוע שהם איכות ללא פשרות ובמקרים רבים (למשל חבלים), שווים את ההפרש. אין לכם מושג איזה הבדל זה חבל רך ונעים למגע ועבודה אחרי עשרות טיפוס (של Mammut)  ביחס לחבל זול יותר ב 50-70$ אבל שהופך לאבן נוקשה אחרי חודש שימוש.

יש להם חנויות קונספט מפוזרות באירופה בעיירות טיפוס ונופש קלאסיות. אל תצפו למציאות יותר מדי. אבל אם בכל זאת תחליטו להשקיע בביגוד האיכותי שלהםֿ, כנראה שלא תצטערו.

Deuter היא חברה שמוכרת לרוב הקוראים שהם הורים, בעיקר בזכות סדרת מנשאי הגב לילדים הקלאסית והמוצלח שלהם Kid Comfort

ללא ספק מדובר אולי במנשא הילדים, מהטובים שיש, באיכות נהדרת, שמשמר את המורשת המעולה של התיקים של החברה הגרמנית המצוינת הזאת.

החברה מתמחה בשני ליינים בעיקר שהם תיקים לכל תתי הענפים השונים מתיקי בית ספר ותיקי עד טיפוס אלפיני, וליין מוצלח של שקי שינה איכותיים.

רמות המחירים סבירות בהחלט, וזה מותג שתמצאו גם בארץ, כנראה שגם בארה"ב פה ושם, ולא מעט באירופה, אבל לא כריכוז, אלא בחנויות רלוונטיות (למשל מנשאי הילדים בחנויות לציוד לילדים).

תופתעו לגלות שדווקא באתרים אנגליים אפשר למצוא תיקים שלהם במחירים לא רעים (כולל את ה Kid Comfort) שאני קניתי אותו מאתר אנגלי Littleadventureshop.co.uk, בחצי מהעלות שלו בישראל (כ 800 ש"ח בישראל).

תיקים מעולים, גם לטראקים, גם לאופניים, בטח ובטח למנשאי ילדים.

Gore היא בכלל חברה אמריקאית. ואולי אתם הקוראים המיומנים בבדים ובציוד Outdoor מכירים אותה מבדי ה Gore-Tex וה – Gore WindStopper שלהם שהרבה חברות משתמשות בהם לליינים היוקרתיים ביותר שלהם.

Gore הוא תאגיד ענק. מה שחלקכם אולי לא יודע הוא שיש לו שתי חברות בנות שנקראות Gore runningwear ו Gore bikewear שמייצרות ליינים סופר איכותיים להלבשה לריצה ורכיבה על אופניים בהתאמה.

אז למה הם כאן בפוסט הזה ? כי באופן מפתיע, העיצוב ועיקר המכירה של הפריטים האלה נעשית באירופה ולא בארה"ב. בארה"ב לא תתקלו בהם כמעט (למעט ב Runningwarehouse.com ואולי בעוד כמה מקומות). הם פשוט לא שם, ולא מנסים להתחרות בגדולים. הם גם כמעט ולא מספנסרים, ולא תמצאו קמפיינים שיווקיים גדולים. הליינים שלהם מתפרסמים כמעט בשקט ובכמויות לא גדולות מאד.

זה כמעט כאילו הם עושים את הליינים האלה "בשביל הכיף או הספורט". אבל שלא תטעו. מדובר בהלבשה סופר איכותית מהרמה הגבוהה ביותר ברמת מחירים גבוה אבל בהחלט אפשרית לכיס. שכן חולצה אחת של  Gore מחליפה שתיים או שלוש של Columbia וחברות אחרות דומות..

איפה קונים ?

אפשר למצוא אותם ב Wiggle.co.uk, אפשר למצוא בחנות ייעודית אירופאית שקניתי דרכה פעמיים ומציעה מחירים לא רעים פה ושם : tgstore.eu.

שימו לב לגבי המידות. המידות אירופאיות, משמע יותר קטנות. ב Gore Runningwear אני לובש XXL שיושב עלי בול כמו ה XL של סלומון. לרוב בזמן שבאמריקאיות כמו שכבר כתבתי אני בין L ל  XL. תעלו איזה מידה / מידה וחצי.

החולצות שלהן מעולות, בעיקר כל מה שקשור לאריגי ה WindStopper וגם לחולצות טרמיות וחולצות לריצה בחורף עם אריגים רכים ונעימים לעור שמתאימים באופן קלאסי למזג האויר הישראלי.

אני ממליץ עליהם בחום ומאד מאד אוהב את הבגדים שלהם. העיצובים לעיתים מותלים בספק ולעיתים מדהימים, אבל האיכות ללא פשרות.

זאת הפעם האחרונה ככל הנראה שראו אותי כותב משהו במיוחד על הרשת הטובה הזאת. למה ? כי נמאס לי לשמוע "אפשר לקנות בגדים של חברה XXX במחירים מצוינים בדקטלון"…

דקטלון היא רשת אירופאית סבירה וטובה לתחום פעיליות ספורט שונות. אפשר למצוא אותה בכל רחבי אירופה, בעיקר בפרברים המסחריים איפה שחנויות הכלבו הגדולות.  מה שקורא בשנים האחרונות בתחום הלבשת ה Outdoor הוא שמה שהיה פעם אריגים שהיו יקרים ורק זמינים לחברות הבוטיק, קיימים היום בגרסאות זולות ופשוטות יותר של אותם אריגים לכל דורש. בדים מנדפים, טכניים לכאורה ובעלי תחושה ומראה של בד Outdoor איכותי.

וכך, כל סופר או רשת יכול להקים לו "מותג" פרטי משלו, וליין שלם של מוצרים שנראים טוב, וגם יש סיכוי שהם באיכות סבירה למדי, ונמכרים במחירים סבירים למדי. Wallmart , Target עושים זאת.

זה בדיוק מה שדקלטון עושים. Quechua למשל הוא מותג בית שלהם. הם גם מוכרים בגדים וציוד של חברות אחרות (בעיקר אמריקאיות דווקא), אבל מתמחים בעיקר בציוד OutDoor וספורט סביר במחירים עממיים. ככזה זה לא הופך אותם ללא אפשרות סבירה לקניה. נהפוכו, אפשר לעשות שם עסקאות לא רעות על בגדים סבירים לגמרי, אבל אי אפשר להשוות בין האיכות של הביגוד שלהם לאיכות הביגוד של החברות שנסקרו כאן.

במה זה בא לידי ביטוי ?

קודם כל בגזרות. בדר"כ המקום הראשון שמחפפים בו בליינים מהסוג הזה, זה גזרות, לא פעם הבגדים לא מחמיאים. הצבעים אולי בסדר, והעיצוב נחמד, אבל הבגדים לא מחמיאים. אם זה לא חשוב לכם, אשרייכם.

דבר שני, על אף שמדובר באריגים טכניים, יש הבדלים. למשל נידוף ריח. החולצות של Quechua שברשותי, אחרי ריצה אחת עדיף לתפוס מהן מרחק, בזמן שהחולצות ש Gore, אפשר לעשות איתן את כל ה Trans Apline Run במשך שבוע, ואז לצאת איתן בערב בלי להרגיש מובך.. (כן כן..) אלה הבדלים שמבחינתי הם משמעותיים.

אז אין לי משהו אישי נגד דקטלון, אבל בבקשה בבקשה להפסיק ההשוואה של הבגדים שלהם לחברות האחרות, זה מיועד לקהל יעד שונה לגמרי, וכל אחד יקנה איפה שמתחשק לו, ועושה לו טוב על הגוף ובכיס.

סיכום:

כמו המונט בלאן שבתמונה מעל, המותגים האירופאים שואבים השראה משנים ארוכות של תרבות הרים , הרבה לפני שהאמריקאים גילו את אלסקה, קולורדו ויוטה. כמורשת של תרבות של תעשיה ומסחר (בעיקר זאת הגרמנית), הם ייצרו מותגים וחברות איכותיות  במיוחד שפונות בעיקר לשוק המקומי (אירופאי) שיודע להעריך את מה שיש להן להציע ולא רק זה שמחפש סייל (האמריקאי, ואנחנו הישראלים).

מי שמוכן לפתוח את הלב והארנק למותגים האירופאיים הקרירים, ימצא הרבה איכות, עיצוב מדליקים, ייחודיות וביגוד / ציוד משובח  שישמשו אותו/אותה להרבה שנים.

6 תגובות

  1. יהודה הגב

    tectop מוכר לך , איכותי ?

  2. כ. בראון הגב

    פוסט מעולה!
    סגר לי הרבה פינות מהעבר…
    לא יודע אם אתה עדיין רואה את זה, אבל רציתי לשאול, מה דעתך על חברת אוספריי Osprey? אני מחפש מנשא לילדה וראיתי שהם באותה רמת מחירים כמו דויטר.

    • rpergamin הגב

      Osprey חברה מצוינת אמריקאית.
      לבן כץ, חבר וקורא של הבלוג יש את מנשא הילדים שלהם, הוא בטוח יכול לתת חוות דעת

  3. ירון הגב

    רציתי לדעת אם מישהו קנה באתר wiggle ושלח לארץ?

השארת תגובה